מסמך הנחיות מקדימות למינוי אפוטרופוס – כללי

מסמך הנחיות מקדימות הוא מסמך משפטי המאפשר לכל אדם בגיר, לתכנן כיצד ועל ידי מי יטופלו ענייניו, במידה ובית המשפט יחליט בעתיד שהוא זקוק לאפוטרופוס. 

הכלל הוא, כי בית המשפט רשאי למנות אפוטרופוס לאדם שאינו יכול, דרך קבע או דרך ארעי, לדאוג לענייניו, כולם או מקצתם, ואין מי שמוסמך ומוכן לדאוג להם במקומו. במידה והפקיד אדם מסמך הנחיות במשרדעי האפוטרופוס הכללי, יתחשב בית המשפט במסמך הנחיות זה בהחלטתו למנות אפוטרופוס. 

מסמך ההנחיות לאפוטרופוס ייחתם רק לאחר ששוכנע עורך הדין שעורך את המסמך, כי האדם שבפניו מבין את המשמעות, המטרות והתוצאות של מתן ההנחיות המקדימות למינוי אפוטרופוס.

באילו תחומים ניתן לתת הנחיות לאפוטרופוס?

ההנחיות במסמך יכולות להיות הן לעניין זהותו של האפוטרופוס שימונה – אדם פרטי או תאגיד אפוטרופסות – והן לעניין פעולות מסוימות שזה יבצע בקשר עם האפוטרופסות.

ההנחיות במסמך יכולות להינתן לכלל ענייניו של האדם – האישיים והרכושיים – או  לחלקם. 

אשר לעניינים האישיים, יכול האדם ליתן כל הנחיה לאפוטרופוס שימונה, המתייחסת לרווחתו האישית, לצרכיו היומיומיים, למקום מגוריו, לבריאותו, לענייניו הגופניים, הנפשיים או החברתיים. 

הנחיות מקדימות לאפוטרופוס בענייני רכוש נוגעות לטיפול בכלל נכסיו של האדם, כספיו והתחייבויותיו.  

האם ניתן לבקש מינויים של מספר אפוטרופסים?

עורך ההנחיות יכול לבקש כי במקרה הצורך ימונה אפוטרופוס יחיד או מספר אפוטרופוסים וכן יוכל לבקש באיזה אופן הם יפעלו, במשותף או בנפרד ומהו היקף הסמכויות והאחריות שהוא מבקש שיינתנו לכל אחד מהם. גם במקרה זה בית המשפט הוא שיכריע בנושא בשאלת מינוי האפוטרופסים וחלוקת הסמכויות והאחריות ביניהם.

על כל אחד מהאפוטרופוסים המוצעים לחתום ולאשר בכתב בפני עורך דין את הסכמתם לתוכן מסמך ההנחיות המקדימות.

הנחיה כללית או הנחיות פרטניות לאפוטרופוס

האדם נותן ההנחיות יכול לבקש באופן כללי, כי האדם שימונה לו כאפוטרופוס יוסמך לקבל בשמו החלטות עתידיות בנושאים שיפרט במסמך, ובכך להשאיר לו  את שיקול הדעת ביחס לתוכן ההחלטות.

אדם המעוניין להשפיע על תוכן ההחלטות שיתקבלו בעניינו על ידי האפוטרופוס שימונה לו, יכול לפרט במסמך ההנחיות לאפוטרופוס מהו רצונו לגבי תוכנן של החלטות אלו, וזאת באמצעות קביעת “הנחיות מקדימות”.

בהנחיות המקדמיות, יכול נותן ההנחיות לדוגמא, לקבוע את סוג או זהות המטפל המועדפים עליו בענייני רפואה; להביע את רצונו ביחס למקום מגוריו בעתיד ובאילו נסיבות, אם בכלל, יועבר לטיפול סיעודי מחוץ לביתו; הוא יכול אף לתת הנחיות מפורטות ביחס לטיפול בענייניו הרכושיים, לקבוע באילו נסיבות ימומשו נכסיו ובאיזה אופן, או כיצד יש להשקיע את כספיו.

כניסה לתוקף

מסמך ההנחיות המקדימות ייבחן כאשר תוגש לבית המשפט בקשה למינוי אפוטרופוס. בית המשפט יתחשב ברצון עורך ההנחיות כפי שבא לידי ביטוי במסמך, אולם לבית המשפט נתון שיקול הדעת הסופי האם להחליט בהתאם להנחיות אלו, או לסטות מהן. 

שכר לאפוטרופוס שמונה 

בית המשפט רשאי לקבוע שכר לאפוטרופוס אשר ישולם מכספו של האדם, בהתאם לקבוע בתקנות בנושא השכר. כמו כן, האפוטרופוס זכאי להחזר הוצאות סבירות שהוציא במסגרת תפקידו כאפוטרופוס.

לתשומת הלב

על פי חוק, מסמך הנחיות לאפוטרופוס רשאי לערוך אך ורק עורך דין שהוסמך לכך על ידי האפוטרופוס הכללי. עו”ד קרן וינברג אייל, הוסמכה לערוך ייפוי כוח מתמשך, הנחיות מקדימות לצורך מינוי אפוטרופוס ומסמך הבעת רצון על פי חוק.