ייפויי כוח מתמשך – שלבי הטיפול 

ייפויי כוח מתמשך – שלבי הטיפול 

  1. עריכת ייפוי הכוח המתמשך – עריכת ייפוי כוח מתמשך אינו עניין של מה בכך. המדובר בתהליך המצריך הבנה עמוקה של צרכי הממנה ושל מעגלי התמיכה המשפחתיים והחברתיים שלו. לצורך קבלת תמונה מלאה ככל הניתן, אני מקפידה להיפגש עם הממנה מספר פעמים. בפגישות אלו מקבל הממנה הסבר מקיף ביחס לכלל הכלים המשפטיים העומדים לרשותו לשם תכנון עתידו. ככל שהממנה בוחר בכלי של ייפוי כוח מתמשך, אנו מקדישים פגישה אחת לפחות להבנת מכלול צרכיו ומיהות מיופיי הכוח שברצונו למנות. לאחר שנמצאו מיופי הכוח הרלוונטיים וחליפייהם והובנו לעומק צרכיו של הממנה, אנו מתאימים את מיופי הכוח לטיפול בצרכים אלו, תוך ניסוח תנאי ייפוי הכוח וההנחיות הנלוות לו. לאחר ניסוח ייפוי הכוח אני נפגשת בנפרד עם כל אחד ממיופי הכוח וחליפיהם. בפגישות אלו מוסבר לכל אחד מהם תפקידו, מידת אחריותו ומשמעותם של אלו. לאחר קבלת הסכמה מאת מיופי הכוח, הם חותמים עליה בפניי.
  2. הפקדה – ייפוי הכוח המתמשך מוגש על ידי באופן מקוון למשרדי האפוטרופוס הכללי; טופס המקור מוגש לאחר מכן באופן ידני. ללא הפקדת ייפוי הכוח במשרדי האפוטרופוס הכללי, לא יוכל ייפוי הכוח להיכנס לתוקף.
  3. כניסה לתוקף – ייפוי כוח מתמשך ייכנס לתוקפו במועד שבו חדל הממנה להיות מסוגל להבין בדבר, בעניין שלגביו ניתן ייפוי הכוח המתמשך. תנאי לכניסה לתוקף הוא, שמיופה הכוח מסר לאפוטרופוס הכללי הצהרה לפיה התקיימו התנאים לכניסת ייפוי הכוח לתוקף, כולו או חלקו, וכי קוימו חובות היידוע; על האפוטרופוס הכללי לאשר את כניסתו לתוקף של ייפוי הכוח.

הממנה רשאי לקבוע בייפוי כוח מתמשך את הדרך שבה ייקבע כי הוא אינו מסוגל “להבין בדבר”, בין באמצעות חוות דעת מומחה ובין בדרך אחרת, ובלבד שלא ייקבע כי ייפוי הכוח ייכנס לתוקפו לפי החלטתו של מיופה הכוח בלבד; לא קבע הממנה הנחיות לעניין זה, יראו אותו כמי שאינו מסוגל להבין בדבר רק אם נקבע כך בחוות דעת מומחה. יש לשים לב, שבייפוי כוח מתמשך בענייני רכוש רשאי הממנה לקבוע כי ייפוי הכוח ייכנס לתוקפו מיד לאחר שניתן או במועד מאוחר יותר, אף אם באותו מועד יהיה הממנה מסוגל להבין בדבר ואז יהיה תוקפו כשל ייפוי כוח רגיל.

4. פקיעה – הממנה רשאי לקבוע בייפוי כוח מתמשך הוראות לעניין פקיעת תוקפו של ייפוי הכוח, לרבות המועד לפקיעתו; במידה והממנה אינו קובע הוראות כאמור, יהיה ייפוי הכוח תקף עד לפקיעתו בנסיבות הבאות:

  1. פטירת הממנה או מיופה הכוח;
  2. מיופה הכוח אינו כשיר עוד לשמש כמיופה כוח (לדוגמא, אם מונה לו אפוטרופוס, או אם הוא הוכרז כפושט רגל או כלקוח מוגבל חמור והוא מיופה כוח לרכוש);
  3. מיופה הכוח מונה בשל היותו בעל מקצוע כדי שיפעיל את כישוריו המקצועיים ורישיונו נשלל;
  4. מיופה הכוח הודיע בכתב לממנה כי הוא אינו מעוניין לשמש מיופה כוח; 
  5. מיופה הכוח היה בן זוגו של הממנה וקשר הנישואין פקע לאחר מתן ייפוי הכוח המתמשך, אלא אם כן צוין במפורש אחרת בייפוי הכוח;
  6. מיופה הכוח היה ידוע בציבור של הממנה וחדל לנהל עמו משק בית משותף מתוך כוונה לפרק את חיי המשפחה באופן קבוע;

5. ביטול – ככלל, ממנה רשאי למסור למיופה הכוח הודעה בכתב על ביטול ייפוי כוח מתמשך שנתן. למרות זאת, ממנה רשאי לקבוע במפורש בייפוי הכוח המתמשך, כי הוא יעמוד בתוקפו גם אם יודיע על רצונו לבטלו כשלא יהיה בעל כשירות; 

לתשומת הלב

על פי חוק, ייפוי כוח מתמשך רשאי לערוך אך ורק עורך דין שהוסמך לכך על ידי האפוטרופוס הכללי. עו”ד קרן וינברג אייל, הוסמכה לערוך ייפוי כוח מתמשך, הנחיות מקדימות לצורך מינוי אפוטרופוס ומסמך הבעת רצון על פי חוק.