הליך גישור – תמ”א 38

בשנים האחרונות דיירים רבים בבתים משותפים בכל רחבי הארץ בוחנים את האפשרות להוסיף לבניין קומות, ממ”דים או מרפסות במסגרת תמ”א 38.

על מנת להוציא אל הפועל פרויקט בניה במסגרת תמ”א 38, יש צורך בגיבוש הסכמות בין כלל דיירי הבית המשותף. אמנם, שיעור ההסכמות הנדרש על פי חוק הנו 66% מכלל דיירי הבית המשותף, אולם במרבית המקרים שואפים יזמי הפרויקט לקבל את הסכמת 100% מהדיירים. שאיפה זו מקורה ברצון להתחיל ולסיים את הפרויקט ברוח טובה, ללא עיכובים מיותרים בדרך ולשביעות רצונם של כלל הדיירים ובעלי המקצוע המעורבים בבניה.

הסכמת הדיירים נדרשת בשלבים שונים של הפרויקט, החל משלב ההחלטה על הצטרפות לפרויקט, עבור במינוי נציגות דיירים שתהווה צוות היגוי לפרויקט, בחירת בעלי המקצוע והחתימה על ההסכמים מולם, אישור תכניות הבניה וכלה בפתרון בעיות אשר צצות במהלך ביצוע הפרויקט.

תהליך קבלת הסכמת הדיירים בכל אחד משלבי ביצוע הפרויקט לרוב אינו פשוט, שכן לכל אחד מהמעורבים אינטרסים וצרכים משלו, אשר חשוב שיקבלו מענה במסגרת בניית ההסכמות בין הצדדים.

הליך הגישור יכול לאפשר לדיירים לבנות את כלל ההסכמות הנדרשות, באופן שיאפשר התקדמות מהירה ויעילה בכל השלבים המרכיבים את הפרויקט. באמצעות הליך הגישור ניתן לטפל בהתנגדויות נקודתיות של דיירים, למצוא פתרונות יצירתיים לבעיות שמתעוררות בכל שלב ולאפשר שיח מכבד בין כלל הדיירים, במטרה משותפת להשלים את הפרויקט על הצד הטוב ביותר ולשביעות רצון הדיירים כולם.

בנוסף, ישנה חשיבות רבה לשמירה על היחסים הטובים בין הדיירים גם לאחר סיום הפרויקט ולשנים הבאות.

במסגרת הליך הגישור בפרויקטים של תמ”א 38 נפגשת המגשרת עם כלל הדיירים יחד ולאחר מכן עם כל אחד מהם בנפרד, באופן שמאפשר הבנה מעמיקה של הצרכים והאינטרסים של כל אחד מהם. הבנת הצרכים והאינטרסים של כל אחד מהדיירים השותפים לפרויקט מאפשרת מציאת פתרונות, אשר ייתנו מענה למירב האינטרסים של הצדדים המעורבים ויאפשרו התקדמות הפרויקט עד להשלמתו הסופית, תוך שמירה על יחסים טובים בין השכנים.