ייפוי כוח מתמשך – מידע כללי

ייפוי כוח מתמשך הינו כלי משפטי הסכמי, המאפשר לכל אדם בגיר לתכנן מראש כיצד ועל ידי מי יטופלו ענייניו בעתיד, כאשר לא יוכל לטפל בהם בעצמו, והוא מהווה תחליף לאפוטרופסות.

האדם אשר חותם על ייפוי הכוח המתמשך נקרא “ממנה” ומי שמוסמך לפעול בשמו, במסגרת ייפוי הכוח המתמשך, נקרא “מיופה כוח”. 

במסגרת ייפוי הכוח המתמשך, בוחר הממנה מרצונו – מתוך הבנה ברורה של המשמעות, המטרות והתוצאות של מתן ייפוי הכוח המתמשך – ובשלב בו הוא מבין ומסוגל לקבל החלטות ולבצען, מי יטפל בענייניו וכיצד יראו חייו אם וכאשר מצבו ישתנה לרעה. 

שינוי המצב לרעה, באופן שיש בו להשפיע על יכולת השיפוט של אדם, יכול להתרחש מסיבות שונות ובשלבים שונים של חיי הממנה. כך, ייתכן שינוי לרעה במצבו של הממנה בגיל זקנה, כתוצאה ממחלות זקנה, כגון דמנציה. שינוי לרעה במצבו של הממנה ייתכן גם בגילאים צעירים יותר כתוצאה מתאונה, אירוע מוחי, התפתחות מוגבלות נפשית כלשהי וכדומה. 

ייפויי הכוח המתמשך מאפשר לממנה לבחור מיופה כוח – אחד או יותר – שיהיה מוסמך לפעול בשמו בעתיד, כאשר לא יוכל עוד לקבל או לבצע החלטות הנוגעות לענייניו בעצמו מכל סיבה שהיא.

באילו עניינים ניתן לתת ייפוי כוח?

הממנה יכול למנות מיופי כוח לטיפול בענייניו האישיים (לרבות אלו הרפואיים) ולענייניו הרכושיים.

ייפוי כוח מתמשך בעניינים אישייםעוסק ברווחתו האישית של הממנה ובצרכי היומיום שלו. בכלל אלו יכול ייפוי הכוח המתמשך להנחות את מיופה הכוח לטפל בענייני המגורים, הבריאות והסיעוד של הממנה, כמו גם בענייניו הגופניים או בצרכיו הנפשיים. בנוסף, יכול הממנה להנחות את מיופה הכוח לפעול בשמו גם ביחס למילוי צרכיו החברתיים, התרבותיים ועיסוקי הפנאי שלו. 

אמנם, עניינים אישיים כוללים גם עניינים רפואיים, אך ניתן גם לערוך “ייפוי כוח מתמשך רפואי” שמתייחס לעניינים הבריאותיים בלבד.

ייפוי כוח מתמשך בענייני רכוש – מתייחס לטיפול בכלל נכסיו, כספיו והתחייבויותיו של הממנה. בכלל אלו, יכול הממנה להפקיד בידי מיופה הכוח את הטיפול בחשבונות בנק שלו, בנכסי נדל”ן או בחברות שבבעלותו, בהתחייבויות עסקיות או אחרות שנטל על עצמו וכדומה.

הממנה הוא זה שקובע את היקף ייפוי הכוח. כך, לדוגמא, יכול הממנה להחליט, כי הוא מסמיך את מיופה הכוח לטפל בכל ענייניו – האישיים, הרפואיים והרכושיים. בדומה, יכול הממנה להחליט כי הוא מסמיך את מיופה הכוח לטפל רק בחלק מענייניו, או להגביל בכל אחד מהתחומים את היקף הפעילות של מיופה הכוח.

מתן הנחיות למיופה הכוח – הנחיה כללית או הנחיות מפורטות

בייפוי הכוח המתמשך יכול הממנה לקבוע קביעה כללית, לפיה מיופה הכוח הוא האדם המוסמך לקבל בשמו החלטות עתידיות – בענייניו האישיים או הרכושיים – ולהשאיר למיופה הכוח את שיקול הדעת לגבי תוכן ההחלטות.

ממנה אשר אינו רוצה להסתפק בהנחיה כללית ומעוניין להשפיע על תוכן ההחלטות שיתקבלו בכל אחד מהתחומים להם מינה מיופה כוח, יכול לעשות כן באמצעות מתן “הנחיות מקדימות”. ההנחיות המקדמיות יכולות להינתן בכל אחד מתחומי ייפוי הכוח או בחלקם, וברמת הפירוט שיבחר הממנה. כך לדוגמא, יכול הממנה לקבוע את סוג או זהות המטפל המועדפים עליו בענייני רפואה; להביע את רצונו ביחס למקום מגוריו בעתיד ובאילו נסיבות, אם בכלל, יועבר לטיפול סיעודי מחוץ לביתו; הוא יכול אף לתת הנחיות מפורטות ביחס לטיפול בענייניו הרכושיים, לקבוע באילו נסיבות ימומשו נכסיו ובאיזה אופן, או כיצד יש להשקיע את כספיו.

האם ניתן למנות מספר מיופיי כוח?

אדם יכול להחליט על מינוי מיופה כוח אחד או על מינוי מספר מיופיי כוח, וכן יכול הוא למנות מיופיי כוח חליפיים, למקרה בו מיופיי הכוח הראשונים שמינה לא יוכלו או לא ירצו לפעול בשמו. 

כאשר ממונים מספר מיופי כוח לטיפול בענייניו של הממנה, יכול הוא לקבוע את גדרי סמכויותיו ואחריותו של כל אחד מהם. כך לדוגמא, יכול הממנה לבחור כי כל מיופיי הכוח יפעלו במשותף ביחס לכל ענייניו; בדומה, יכול הממנה להחליט דווקא על חלוקת סמכויות ביניהם, באופן שמיופה כוח אחד יטפל אך ורק בענייניו הרכושיים, מיופה כוח אחר יטפל בענייניו האישיים בלבד ומיופה כוח שלישי יטפל באופן בלעדי בצרכיו הבריאותיים. 

במסגרת ייפוי הכוח המתמשך יכול הממנה לקבוע כיצד יתקבלו ההחלטות בעניינו על ידי מיופיי הכוח שמינה. ברירת המחדל הינה כי ההחלטות יתקבלו בהסכמה ביניהם, אולם הממנה יכול להחליט אחרת. כך, כדאי לקבוע אם מיופיי הכוח יפעלו במשותף או בנפרד, וכן מי יכריע במקרה של מחלוקת ביניהם.

מי יכול לשמש מיופה כוח?

כל אדם בגיר (שמלאו לו 18), יכול להיות ממונה למיופה כוח, ובלבד שהוא לא נמנה על החריגים הבאים:

  1. מונה לו עצמו אפוטרופוס; 
  2. אם בעת החתימה על ייפוי הכוח המתמשך הוכרז כפושט רגל או שהינו לקוח מוגבל חמור, הוא לא יוכל להתמנות כמיופה כוח לענייני רכוש. 
  3. הוא נותן לממנה טיפול רפואי, סוציאלי, סיעודי או שיקומי תמורת תשלום, במישרין או בעקיפין;
  4. הוא מספק לממנה מגורים תמורת תשלום, במישרין או בעקיפין, למעט אם הוא קרוב של הממנה;
  5. עורך הדין או בעל המקצוע שבפניו נערך ייפוי הכוח המתמשך.
  6. הוא כבר מונה להיות מיופה כוח של שלושה אנשים, אלא אם הוא קרובו של הממנה. 

מיופה הכוח יכול להיות בן משפחה, איש מקצוע, חבר או כל אדם אחר שהממנה סומך עליו, ובלבד שמיופה הכוח הסכים לקבל עליו את התפקיד. 

מהו תפקידו של מיופה הכוח?

על מיופה הכוח למלא אחר הנחיות הממנה. לצורך כך עליו להיות מודע ולהבין לעומק את פרטי המינוי.  על מיופה הכוח לחתום ולאשר בכתב בפני עורך דין (או בפני בעל מקצוע בייפוי כוח רפואי) את הסכמתו לתוכן ייפוי הכוח המתמשך, לרבות ההנחיות המקדימות הנכללות בו. 

במקרים שההנחיה היא בלתי אפשרית לביצוע, איננה חוקית או כאשר ביצועה יפגע פגיעה חמורה בממנה – אסור למיופה הכוח לפעול לפיה. במקרה כזה הוא יכול לפנות לבית המשפט ולבקש ממנו להנחותו כיצד לפעול. 

אנשים מיודעים או פיקוח האפוטרופוס הכללי

הממנה רשאי למנות “אדם מיודע” או “אנשים מיודעים” שיקבלו מידע או דיווחים ממיופה הכוח על החלטות שקיבל או פעולות שביצע. מטרת מינויו של אדם מיודע, היא פיקוח ובקרה על פעילותם של מיופי הכוח. מתוקף תפקידו, רשאי האדם המיודע לדרוש ממיופי הכוח מידע על החלטות שקיבלו ופעולות שביצעו בנושאים המנויים בייפוי הכוח. 

אפשרות נוספת הינה לקבוע כי האפוטרופוס הכללי יפקח על מיופי הכוח, ללא שימונו “אנשים מיודעים” לצורך כך.

שכר למיופה הכוח

הממנה רשאי לקבוע בייפוי הכוח כי מיופה כוח יהיה זכאי לקבל שכר עבור תפקידו. במקרה כזה יהיה עליו לקבוע גם את היקף השכר. מיופה הכוח זכאי להחזר הוצאות סבירות שהוציא עבור הממנה במסגרת מילוי תפקידו.