מסמך הבעת רצון – כללי

מסמך הבעת רצון הוא מסמך משפטי, המאפשר להורה של קטין או אפוטרופוס שהוא בן משפחה של קטין או בגיר, לציין מי יהיה האפוטרופוס שיחליף אותו בעתיד, כאשר לא יהיה מסוגל לדאוג עוד לאותו אדם או כאשר ילך לעולמו (באמצעות צוואה).

עורך המסמך יכול לציין רק את זהות האפוטרופוס או האפוטרופסים המחליפים או רק לתת הנחיות מסוימות והוא יכול לציין את שני הדברים יחד.

את מסמך הבעת הרצון מפקידים לידי האפוטרופוס הכללי.

מי רשאי לערוך מסמך הבעת רצון?

אפוטרופוס מכהן נוכחי שהוא קרוב משפחה (בן, בן זוג, הורה, אח, סב) של האדם לו הוא מונה כאפוטרופוס על ידי בית משפט.

“אפוטרופוס למעשה” – מי שדואג בפועל לענייניו של האדם גם במקרה שלא ניתן צו מינוי אפוטרופסות על ידי בית משפט.

האפוטרופוס המחליף

האפוטרופוס המחליף שיתמנה על ידי בית המשפט יהיה מוסמך לפעול בשם האדם תחת האפוטרופסות, בענייניו הרכושיים או האישיים, כולם או חלקם. אפוטרופוס לעניינים אישיים ידאג לרווחתו האישית של האדם (הקטין או הבגיר), לצרכיו היומיומיים, למקום מגוריו, לבריאותו, לענייניו הגופניים, הנפשיים או החברתיים.

אפוטרופוס שימונה לעניינים רפואיים ידאג לענייניו הבריאותיים של האדם בלבד.

אפוטרופוס לענייני רכוש ידאג לטיפול בכלל נכסיו, כספיו והתחייבויותיו של האדם.

מינוי האפוטרופוס ושיקול דעת בית המשפט

 ערך אדם מסמך הבעת רצון, ימנה בית המשפט כאפוטרופוס את מי ששמו צוין במסמך הבעת הרצון, אם המינוי אכן עולה בקנה אחד עם טובתו של האדם לו ממונה האפוטרופוס. בית המשפט יורה לאפוטרופוס החדש לפעול בהתאם להנחיות במסמך הבעת הרצון, אם ראה שהדבר עולה בקנה אחד עם טובתו של האדם שהוא אפוטרופסו, ובלבד שאותו אדם לא נתן הנחיות מקדימות שונות בעניין.

לאחר המינוי, האפוטרופוס המחליף יהיה כפוף לפיקוח האפוטרופוס הכללי. 

קבלת שכר על ידי האדם שמונה לו אפוטרופוס

בית המשפט רשאי לקבוע שכר לאפוטרופוס אשר ישולם מכספו של האדם, בהתאם לקבוע בתקנות בנושא השכר, והוא ישולם מכספו של האדם שמונה לו אפוטרופוס. כמו כן, האפוטרופוס זכאי להחזר הוצאות סבירות שהוציא במסגרת תפקידו כאפוטרופוס.

לתשומת הלב

על פי חוק, מסמך הבעת רצון רשאי לערוך אך ורק עורך דין שהוסמך לכך על ידי האפוטרופוס הכללי. עו”ד קרן וינברג אייל, הוסמכה לערוך ייפוי כוח מתמשך, הנחיות מקדימות לצורך מינוי אפוטרופוס ומסמך הבעת רצון על פי חוק.