גישור בסכסוכי שכנים

בית המגורים הוא מבצרו של האדם. הוא המקום החם והמגונן אליו חוזר האדם מדי יום ביומו, המקום בו הוא מבלה רבות משעות היום והלילה.

במרבית המקרים אנו חולקים את סביבתו הקרובה של ביתנו עם אנשים אחרים. כשמדובר במגורים בבניין משותף, אנו עשויים למצוא עצמנו חולקים את סביבתנו הקרובה עם אנשים רבים אחרים שלא היתה לנו כל השפעה על בחירתם. במקרה של מגורים בבית צמוד קרקע, אנו חולקים את סביבת המגורים שלנו עם דיירים בצמודי קרקע סמוכים, שגם אותם – על פי רוב – לא יכולנו לבחור.  

המציאות מלמדת שעל אף שלא ניתנת לנו האפשרות לבחור את שכינינו, ברובן המכריע של סביבות המגורים מתפתחת שגרת חיים משותפת תקינה ובריאה.  שגרה זו נובעת בדרך כלל מכבוד הדדי של צורכי השכנים, בתיחום הפרטי למול הציבורי ושמירה על שניהם, מההבנה שמדובר במערכות יחסים קרובות ומתמשכות לאורך זמן שחשוב לשמר באופן תקין ועוד. כל אלו הינם אינטרסים משותפים לשכנים כולם ועל כן על פי רוב נשמר איזון חיובי המאפשר איכות חיים משותפים, שקטים וטובים.

אלא שלעיתים מתערערת תחושת השקט והשלווה שהבית מקנה כתוצאה מסכסוך שמתפתח בין שני שכנים או יותר.

כך לדוגמא, מחלוקת בדבר שימוש ראוי בשטחים המשותפים ופלישות אליהם, עריכת שינויים חיצוניים במבנה, תוספות בניה, שיפוצים בתוך הדירות שיש להם השפעה על דירות אחרות בבניין, עניינים הנוגעים לתחזוקה שוטפת של סביבת המגורים (ניקיון, גינון, תיקונים, טיפולים שוטפים וכדומה), מטרדי רעש, מחלוקות המערבות נוכחותם של בעלי חיים בסביבת המגורים, מחלוקות על גבולות בין חלקות (במקרים של צמודי קרקע), מחלוקות כספיות ועוד מחלוקות בהן נתקלים שכנים בבניין משותף או בשכונת מגורים.

סכסוכי שכנים יכולים לנבוע מסיבות רבות ומגוונות, אך נראה כי כולן מלובות ומתעצמות נוכח תחושת האיום על בית המגורים והבטחון שהוא מקנה.

באופן טבעי, הקרבה הפיזית הנובעת מהמגורים המשותפים והעובדה שהסכסוך מאיים דווקא על הבית – המקום אליו מגיעים כדי לחוש ביטחון – גורמים לכך שסכסוכי השכנים הופכים במהירות רבה ממחלוקות פשוטות וענייניות לסכסוכים מורכבים, המלבים את היצרים, מערבים בני משפחה (לרוב ילדים) ושכנים נוספים ועלולים להפוך את החיים ביחד לבלתי נסבלים. במקרים קיצוניים מערבים סכסוכי שכנים היבטים פליליים, תלונות הדדיות לרשויות ועד סכסוכים משפטיים. מנקודת מבטם של השכנים שאינם מעורבים ישירות בסכסוך, הרי שבמקרי קיצון הסכסוך עלול אף להוריד את ערך הדירות בסביבת המגורים.

סכסוכי שכנים הינם סכסוכים שמתאימים מאוד לגישור.

יתרונות הליך הגישור בסכסוכי שכנים

מאחר ומדובר במערכת יחסים מתמשכת ומורכבת, הליך הגישור מאפשר לשקם ולשמר מערכת יחסים תקינה בין שכנים לטווח הארוך בצד טיפול בבעיה המהותית שבלב המחלוקת. במסגרת הגישור ניתן למצוא פתרונות יצירתיים שיענו על הבעיה המסוימת שהתעוררה (כדוגמת מטרד רעש, פלישה לשטח משותף, מחלוקת כספית וכדומה) וכן לאפשר המשך חיים משותפים באותה סביבת מגורים, מבלי שיהיה צורך לוותר על אחד מהם.

מאחר ובסכסוכי שכנים שגרת חייהם של המעורבים בסכסוך מופרת על פי רוב באופן יום יומי, נודעת חשיבות רבה למציאת פתרון מהיר, יעיל וזול לסכסוך. הליך הגישור מציע דרכים למציאת פתרון שכזה לשביעות רצונם של כל הצדדים המעורבים. 

האווירה הנינוחה, הבטוחה והדיסקרטית שהליך הגישור מספק מאפשרת לצדדים לנהל ביניהם שיח פתוח וגלוי על אינטרסים וצרכים, הגולשים מעבר לגדרי המחלוקת המהותית והנקודתית ביניהם. היא מאפשרת לצדדים, בסיוע המגשרת, למצוא פתרונות יצירתיים שיתנו מענה לצרכים האמתיים שלהם.