גישור שהמדינה צד לו

גישור שהמדינה צד לו

המדינה – על רשויותיה, תאגידיה ומשרדיה – הינה צד להליכים משפטיים רבים. הליכים משפטיים אלו נוגעים לתחומים שונים ומגוונים בהם פועלת המדינה – הן במרחב הציבורי-מנהלי והן במרחב הפרטי.

כך, לדוגמא, בתחום המשפט הפרטי, המדינה יכולה להיות צד להליך משפטי מתחום דיני הנזיקין, דיני החוזים, דיני המקרקעין וכדומה. בתחום הציבורי-מנהלי לרוב משיבה המדינה לטענות האזרח כנגד שיקול הדעת שהפעילה הרשות במסגרת סמכות כזו או אחרת שהוקנתה לה.

תיקים משני הסוגים מגיעים לגישור.

בהליכי גישור אלו מגיעים נציגי המדינה (משרדים או רשויות) עם באי כוחם (לרוב פרקליטים מהפרקליטויות המחוזיות או מפרקליטות המדינה) ומנהלים שיח פתוח עם האזרח ובאי כוחו – באמצעות המגשרת – במטרה למצוא פתרון בונה למחלוקת האזרחית או המנהלית שנתגלעה בין הצדדים.

חשיבות רבה נודעת למפגש הבלתי אמצעי בין האזרח לבין נציגי הרשות במסגרת הגישור לדיון במחלוקות ביניהם – בחסות החיסיון והשקט שמאפשר הגישור. במפגש זה, אשר עוסק במחלוקת ספציפית בין המדינה לאזרח, יש כדי לקרב את הממשל ולהפכו לנגיש, זמין וקשוב לצורכי האזרח.

ככלל, הליך גישור שהמדינה צד לו מתנהל ככל הליך גישור רגיל, אלא שההסכמות אליהן מגיעים במסגרת הגישור מחייבות אישור ועדת הפשרות של המשרד הממשלתי או הרשות המנהלית הרלוונטית.

הנחית היועץ המשפטי לממשלה (6.1203) שעודכנה לאחרונה ביום 28 באוגוסט 2011 מתווה את מדיניות היועץ בדבר הפניית תיקים שהמדינה צד להם לגישור בקבעה:

“הגישור הוא, איפוא, הליך שראוי שהמדינה תשקול לעשות בו שימוש במקרים המתאימים לכך, וזאת הן משיקולים של מדיניות ציבורית וחברתית – ובהם העומס על המערכת השיפוטית ועל הפרקליטות, סדרי עדיפויות ואיכות הפתרונות של הסכסוך, לרבות שמירה על מערכות יחסים ושיתוף פעולה בעתיד בין בעלי הדין – והן משיקולי תקציב. יש לזכור, כי יישוב הסכסוך על ידי הסכם שבעלי הדין הגיעו אליו בכוחות עצמם ומרצונם החופשי ישרת אותם ואת החברה היטב מאשר הכרעה שיפוטית, אשר בדרך כלל יש בה כדי לסיים את הדיון בתיק המסוים, אך לאו דווקא ליישב את הסכסוך בין בעלי הדין, מה גם שסופיותה של הכרעה כזאת כפופה לערעור או להליכים אחרים שניתן לנקוט בהם על פי הדין. הוא הדין בהתדיינות שהמדינה היא צד לה. ניתן לשער כי האמון במוסדות המשפט ובמדינה והנכונות לקיים הסכמים יגברו ככל שהצדדים לסכסוך יהיו שותפים פעילים בהשגת ההסדר.”

התרשמותי הנה כי המדינה על רשויותיה השונות פועלת בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה ועושה שימוש מושכל בהליך הגישור במטרה לסיים מחלוקות מול האזרח.

לקריאת הנחיות היועץ המשפטי לממשלה בנושא גישור:

http://index.justice.gov.il/Units/YoezMespati/HanchayotNew/Seven/61204.pdf