גישור בנזיקין

מהו גישור בנזיקין?

בשנים האחרונות גוברת המגמה לנהל תיקי נזיקין מחוץ לכותלי בתי המשפט במסגרת הליכי גישור. מגמה זו נעוצה הן בעומסים בהם מצויים בתי המשפט והתמשכות ההליכים המשפטיים עקב כך, הן בעלויות הגבוהות של ניהול הליכים מסוג זה והן בחוסר הוודאות ביחס לאופן בו יסתיים ההליך בבית המשפט.

בהליכי גישור בנזיקין יושבים סביב שולחן אחד: התובעים הטוענים לנזק, הנתבעים, אשר נטען לגביהם כי הם האחראים לנזק, ועל פי רוב גם חברות ביטוח, אשר באמצעות עורכי דין מטעמן מייצגות את הנתבעים בתיק.

ככלל, מתנהל הליך הגישור בנזיקין ככל הליך גישור אחר. כמו בכל הליך גישור גם בגישור בנזיקין מציג כל צד בישיבה המשותפת את העובדות המוכרות לו ואת המחלוקת מנקודת מבטו. גם בגישור בנזיקין נפגשת המגשרת עם כל אחד מהצדדים לישיבה נפרדת לבחינה מעמיקה ודיסקרטית של האינטרסים, של הסיכויים והסיכונים שבאלטרנטיבה המשפטית ושל מגוון הפתרונות האפשריים לסיום המחלוקת.

בניגוד להליך גישור בתחומים אחרים מהמשפט האזרחי, בגישור בנזיקין ההתמקדות היא בשתי שאלות מרכזיות. האחת, הינה האם וכיצד מחלקים את האחריות בין הצדדים המעורבים, כלומר, בין התובע לנתבעים ובין הנתבעים לבין עצמם. השניה, הינה מהו גובה הנזק עליו ניתן להסכים ואשר יסיים את המחלוקת בין הצדדים.

בחינתן של שתי שאלות אלה ביחס לכל אחד מהצדדים בנפרד ולאחר מכן בין שתי הקבוצות המרכזיות – תובעים ונתבעים – מחייבת גמישות במבנה ההליך וניהול מסודר, נבון ויעיל שלו. תפקידה של המגשרת הינו לנהל את ההליך באופן אשר יוביל להסכמות ביחס לשתי שאלות מרכזיות אלו.

הליך הגישור מאפשר לצדדים לתביעה נזיקית להיפגש בצורה דיסקרטית, באווירה רגועה לבדיקת המחלוקות ביניהם. הליך הגישור מאפשר לצדדים לשוחח ביניהם ולהבין לעומק זה את עמדתו של זה, לבחון לאשורן את העובדות העומדות בבסיס התביעה ולשקול בסבלנות ובשקט את מגוון הפתרונות האפשריים בכל מקרה ומקרה בהתאם לאינטרסים של כל אחד מהצדדים.

בהליך הגישור בנזיקין משיגים הצדדים וודאות לגבי תוצאת המחלוקת ביניהם בתוך זמן קצר ותוך חסכון משמעותי בעלויות ניהול המשפט, הכוללות בתיקים מסוג זה – על פי רוב – חוות דעת מומחים, תצהירים ארוכים ודיוני הוכחות ממושכים.