גישור בדיני עבודה

מהו גישור בדיני עבודה?

במהלך יחסי העבודה ועם סיומם מתעוררות לא אחת מחלוקות בין העובד למעסיקו. מחלוקות אלו נוגעות, בין היתר, לאופי ולטיב היחסים בין הצדדים, לאופן בו יש ליישם או לפרש הסכמים קיימים ביניהם, מחלוקות בדבר התנהלות כל אחד מהצדדים במהלך יחסי העבודה וכן מחלוקות בדבר הדרך בה מסתיימים יחסים אלו.

כמו בכל מערכת יחסים מתמשכת, כך גם ביחסי עבודה בין עובד למעסיק, הליך הגישור מניח כי בצד מציאת פתרון למחלוקת קונקרטית, יש לאפשר שיח פתוח ובונה בין צדדים אשר במרבית המקרים היו קרובים זה לזה ונתנו אמון האחד בשני.

יתרונות הליך הגישור בדיני עבודה

בין אם המטרה היא לאפשר המשך עבודה משותפת ובין אם המטרה היא הסדרת הפרידה בין הצדדים, להליך הגישור בהקשר זה יתרונות רבים ומגוונים שאלו העיקריים שבהם:

  1. תקשורת בונה ופתוחה – הגישור מתקיים באווירה נינוחה ובטוחה, המאפשרת לצדדים להתנתק מן העולם שבחוץ ולהקדיש את כל הזמן והפניות הדרושים לשם הסדרת היחסים ביניהם. השיח הפתוח בין הצדדים מאפשר סיעור מוחות שמטרתו גיבוש פתרון משותף לבעיה שהתעוררה לטובת שני הצדדים.
  1. חיסיון הליך הגישור – החיסיון מאפשר לצדדים לשוחח ביניהם בחופשיות, מבלי שניתן יהיה לעשות שימוש בדברים שנאמרים על ידם בערכאות משפטיות. אם הצדדים מעוניינים בכך, ניתן לשמור בסודיות אף את ההסכמות אליהם הם מגיעים וזאת כדי להימנע מהשלכות רוחב כאלו או אחרות (לדוגמא, ביחס לעובדים אחרים בארגון), כדי לשמור על פרטיותו של העובד, מוניטין המעסיק, סודות מסחריים או מכל סיבה אחרת.
  1. התמקדות באינטרסים ובמציאת פתרון שיתן להם מענה – בגישור השמים הם הגבול וניתן לחשוב על פתרונות רבים ויצירתיים למחלוקות בין הצדדים, שאינם תלויים או קשורים בהכרח בסעדים שנתבקשו מבית הדין לעבודה. כך לדוגמא, בגישור שמקורו בתביעה לפיצויי פיטורין והלנת שכר עם סיומם של יחסי העבודה בין הצדדים, יכולים הצדדים להגיע למסקנה כי האינטרס האמיתי של כל אחד מהם הוא דווקא לשמר את הקשר העסקי ביניהם. במקרה כזה, ניתן במסגרת הליך הגישור לעצב מחדש את מערכת היחסים בין הצדדים באופן שישרת את מירב האינטרסים של כל אחד מהם. בהקשר זה ניתן לחשוב על מספר פתרונות יצירתיים, כגון התקשרות עסקית על בסיס חוזי שאינו מהווה יחסי עובד – מעביד; שינוי תנאי הסכם העבודה וכדומה.
  1. חסכון בהוצאות ניהול ההליך המשפטי – הליך הגישור הינו מהיר וזול ביחס להליכים המתנהלים בערכאות המשפטיות וניתן לסיימו תוך ישיבה אחת או שתיים לשביעות רצונם של הצדדים למחלוקת.       

גישור בתחום יחסי העבודה ניתן לקיים בכל שלב – הן במהלך יחסי העבודה, הן עם סיומם וטרם הגשת תביעה לבית הדין לעבודה והן במהלך ניהול ההליך המשפטי.